onsdag 2. november 2011

Høstjakt på hjemmebane


Idet jeg svinger inn på parkeringsplassen utenfor jobb hører jeg den ukjente lyden. Det ringer fra en fremmed telefon! Jeg endevender veska, og der finner jeg den. Min kjæres mobil.  I morgenrushet hjemme har jeg i dag klart å legge både min og hans mobil i min veske. En herlig start på dagen... 
Jeg sitter med to mobiltelefoner i fanget, og er egentlig litt glad for at han faktisk ikke kan ringe meg. Jeg vet at han i samme øyeblikk løper stresset rundt for å finne en forsvunnet telefon. Svett mann med dårlig tid på leting etter mobil. Sinna er han sikker også. Vi får tak i hverandre på mail etter hvert, og han slipper å jakte mer i dag
.
Den flotte høstjakten
Hører du ofte om jakthistorier? Menn og kvinner ute i friluft, på jakt etter småvilt eller stor fangst? Slike historier er gjerne krydret med gode opplevelser, samhold og humor. Livet i lappeteppefamilien, og i mange andre familier er imidlertid preget av en evig hverdagsjakt. Hver eneste dag – til alle døgnets tider. Vi leter, vi leter og vi leter.

Hvor er bilnøklene? Hvem kjørte bilen sist? Er du sikker på at du ikke har den i lomma? Hvorfor kan du aldri legge nøkkelen på plass?

Kan du være så snill å ringe mobilen min? Jeg leter, og lurer på hvilken etasje den ligger i. Det er kanskje enklere å finne den hvis den ringer samtidig. Kanskje den ligger ute i bilen? Hadde jeg bare hatt bilnøklene kunne jeg sikkert funnet mobilen også. Nå finner jeg ingenting! 


Hverdagskaos
Hvor er støvler, vott nummer to, drikkeflaske og varm lue? Eller vet du hvor utedressen til lillebror ligger? Vi håper den ligger ren i tørketrommelen, men finner den våt og skitten på vaskerommet.  

Ofte blir vi enige om å finne et lurt sted å legge ting. Hva med et nøkkelskap, en kurv eller et fast sted i gangen? Slike gode løsninger holder en liten stund, og så braker vi sammen igjen i hverdagsjakten.
 

Kjenner du til den store smokkejakten? Lillesøster brøler etter smokken midt på natta. Jeg går rundt i søvne og forsøker å finne smokken som ligger under alle bamsene, tepper og dyner. Hvor er reservesmokken? Hvorfor blir alltid smokker helt borte midt på natta når vi trenger dem mest?
Lillebror leter etter kosebamsen. Den er stadig på vandring, skitten og slitt. Lillebror klarer ikke å legge seg uten bamsen. Jeg leter, men finner den ikke. Klarer vi å sove uten bamse? <><><>  <><><> 
Foto: Alvimann/Morguefile.com

Vi er eller stadig på jakt etter større saker. Hvor har det blitt av overskuddet? Har du mistet alt det gode humøret? Har du mistet alt initiativ? Jakten etter de gode historiene. Bloggen har jo vært uten oppdatering i mange uker. Hvor er skrivegleden og kreativiteten? 
<><>
Foto:Charimanneswart/Morguefile.com
Jakten på kjærligheten
Når barna sovner ligger voksne utslitt på sofaen. På tv2 ruller”Jakten på kjærligheten.” Menn og kvinner på jakten etter den rette bonden. Hvem blir igjen på gården tid slutt?
Jo visst, vi sovner på sofaen, uten kontroll over hverdagstingene. Mye mangler hjemme hos oss. Derfor er det en trøst for oss som alltid er på jakt: vi slipper å lete etter kjærligheten også nå. Den ligger her hjemme - noen ganger godt gjemt, men vi vet at vi har den.
God jakt til deg som også leter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar