fredag 6. april 2012

På hyttetur med hotellkongen

Gode tips fra Dine Penger: Det økonomiske tidsskriftet ”Dine Penger” har i påsken en artikkel for den voksne målgruppen med overskriften ”Slik moser du familien i Monopol.” Her kan vi lese hvilke gater som er den beste investeringen, og ved å følge gode råd kan du sikre deg en sikker seier i spill over familie og venner.
Påsken er en god tid for familie og vennskap, kanskje er små og store samlet på en hytte – klar for å hyggelige aktiviteter. Hva med et slag Monopol?
Foto: Matthew Hull/Morguefile.com
Hvem kan knuse meg? Min kjære elsker å vinne. Gi mannen en terninger, et spillebrett eller en dartpil. Eller hva med en kortstokk? Det er ikke så mye som skal til, før lysten på å vinne stiger frem. Er det noen som ønsker en duell? Hva med et slag amerikaner? Er dere klare for å slå en mann i sin beste alder?
Jeg burde luktet lunta da han ville spille Monopol med de store guttene på vår siste hyttetur. En leken mann på jakt etter noen å spille mot. Kan vi klare å kåre en vinner og en taper før vi kvelden er omme? Store gutter var ikke vanskelig å be, og snart var de samlet rundt bordet.
 
 
Forvandlingen kommer raskt: Det er da jeg ser forvandlingen. En voksen mann forvandles til en konge. Han sitter på hyttetur og tror han er hotellkonge. Jo visst skal han sikre seg de beste gatene, de dyreste adressene, og de smarteste plasseringene. Store gutter spiller Monopol for første gang, og er vitne til et kjøpsraid som de er dømt til å tape. Seierssmilet lurer allerede i munnviken til hotellkongen.

I vår Lappeteppefamilie ender vi lett opp med interne maktkamper, mellom voksne og barn – eller mellom mine og dine barn. Et enkelt Monopolspill gjør ikke saken enklere. Da jeg oppdager at han mumler  noen smarte triks til sin sønn, ender jeg også opp med å gjøre det samme til min sønn Snart er vi inne i en tøff kamp. Mann mot kvinne.

Selvfølgelig vinner han. Min kjære er belest, og kan sin teori om spill. Han vet  hva som er de beste kjøpene, og han sitter igjen med bordet fullt av penger, mens vi andre må pantsette hus, hotell og flotte adresser.

Tenker du at han tar seieren med fatning? Nei – det skjer selvfølgelig ikke. Han hopper rundt, mens han brøler at han er uslåelig.  Hurra for han!! Alt mens vi andre tørker tårer og plukker sammen hus, hotell og papirpenger.
Foto: Grafixar/Morguefile.com
Alt til sin tid: Hotellkongen er helt konge. Heldigvis for oss andre varer ikke følelsen så lenge. Da han kommer inn på toalettet oppdager han at lillebror på 4 år har benyttet fristunden til å stappe to doruller ned i toalettet. Hotellkongen ender derfor opp som hyttas dokonge, der han banner og plukker vått dopapir opp fra dypet.

Til alle dere som i likhet med meg er naive, vær på vakt hvis en mann i sin beste alder inviterer på et slag Monopol på påskefjellet. Eller -  vær beredt, ved å lese artikkelen om lure triks før du går i gang.
Lykke til – og god påske fra Lappeteppefamilien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar